fredag 22 maj 2020

22 Maj 2020 Var ett tag

Hej.

Jaha, vad hände där? 6:e Maj sen jag skrev senast i bloggen. Tror att det kan ha att bero på att vi nu bor i hus och att det då blir mycket att göra. Är första sommaren här så man planerar hur man vill ha det på tomten med blommor, dekorationer, vart man vill plantera ner grönsaker osv.
Vi ska bygga ihop en drivbänk som vi kan ha tomater och annat i kanske kan bli två fönster på en av pallkragarna också.

Har inte varit så många fina dagar det senaste så det har blivit mest planering inne med att sitta och skissa på saker man vill bygga och även hur man vill ha det.

Den 6:e Maj när jag skrev här i bloggen så skrev jag om att det hade varit fint väder. Har inte varit många sådana dagar igår och idag har det dock varit det. Så nu hoppas vi på flera fina varma dagar, Asterix var ute hela dagen igår låg i gräset och njöt. Satte sig upp för att hålla koll på bilarna som åkte förbi då och då på grusvägen.
Jag och sambon tog en pyssla hemma dag igår. 
Jag vattnade i landet plus blommor, klippte bort torra grenar ifrån en buske, fyllde på lite mer vatten i den lilla dammen som vi fixade för ett tag sedan. Jag försökte även banka ner några träställningar för bärbuskarna som var lite rangliga, men måste byta ut några trädelar då det murknat så får fixa det framöver.



Sambon har klippt gräset på framsidan, baksidan hjälptes vi åt med förra helgen sent på kvällen då solen visade sina strålar lite. Men hann inte med framsidan då.
Sen hjälptes vi åt att damma, dammsuga, torka golv, lister och dörrar. Vi bar ut alla växter inne både det jag satt ifrån frö till det blivande drivhuset samt växter som vi har inne året runt. Så dem fick lite sol på sig och mycket friskluft. 
När vi hade städat färdigt så fick dem komma in igen.

-----

Lite mer bilder på bärbuskarna, tror att vi kommer få mycket bär denna sommaren. Blir bra till att göra saft på.










På en av bilderna ser man en skymt av det lilla landet där vi har sått potatis.

Har fler bärbuskar än dessa både krusbär, röda och svarta vinbär. Så har vi hallon också så det blir en hel del att göra saft av om inte släkt vill ha av bären också för då blir det lite mindre. Men det gör inget, man får dela med sig av det goda.

-----

Här om dagen skissade jag på en badrumshylla som jag funderade på om jag och sambon skulle snickra ihop. Blev inte så mycket snickra utan snarare skruva då sambon tycker det är roligare. 

Jag är mer för att använda mig av hammare och spik, tror att det kan ha något med att pappa jobbat som snickare och att sambon tycker om att skruva då hans pappa jobbat som bilmekaniker.
Kan vara så vad vet jag det tåls att tänka på iaf hehe.



Såhär ser det iaf ut efter att ha fått lite färg på sig.

Ett utrymme för toalettborsten, en hylla för en liten plåtlåda som jag "gömmer" mina trosskydd i och så en hylla för fyra toalettrullar. Längst ner vet jag inte riktigt vad vi ska ha men kommer säkert på något där med.

Roligt att ha projekt tillsammans.

Nu ska jag och vovven ut i solen, måste passa på att njuta för i helgen skulle det bli sämre igen.

Ha det gott och ta hand om er.

// Marre

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar