måndag 3 februari 2020

3 Februari 2020 Dagarna som gått

Hej.

Började lite smått med att packa saker som vi ändå inte använder. Men senare på kvällen kom mensvärken, huvudvärken och sen mensen.
Så jag har fick ta två värktabletter och sätta mig ner med en varm filt och vänta ut värken. Mensvärken lugnade ner sig till slut men huvudvärken var envis.

Dagen efter kändes det bättre, så jag fortsatte med att packa lite till. Tror att det blev lite väl mycket för kroppen på en gång. För huvudvärken kom som ett brev på posten, mensvärken likaså så det blev att ta det lugnt resten av eftermiddagen och kvällen.

Igår den 2:a februari vaknade jag upp med huvudvärk, IBS värk samt illamående. Så fick snällt ta det lugnt även denna dagen.
Så har vi idag det börjar krypa i kroppen då jag vill fortsätta att packa lite smått för att det ska kännas mer verkligt att man ska flytta om tre månader. Men blir att ta det lugnt även denna dag, måste lära mig att lyssna på signalerna kroppen ger mig och inte köra på som jag brukar.

Igår var sambon iväg och hämtade en tvättmaskin hos en vän till honom. Den ligger fortfarande i bilen men ska hjälpa honom med det så fort kroppen känner sig bättre och mensen är över.

Funderingar inför flytten och vad vi känner.

Vi är båda spända på att snart få flytta, men samtidigt nervösa för hur det kommer bli. Då man bott i en lägenhet i 7 år där man har känt av att man inte är värd så mycket som hyresgäst. Kan göra så att man har svårt att lita på att nästa hyresvärd blir bättre. Många gånger man känt att man vill flytta men inte har gjort det, men man hoppas hela tiden att det ska bli bättre och håller ut.

Jag har rätt stort tålamod och vill alltid tro gott om andra. Därför hoppas jag också på att man kan se den goda i dem som kanske inte vill visa den sidan av sig själv.

Men här har det tyvärr inte dykt upp så ofta, utan man har hela tiden blivit påmind av att dem enda som betyder något är dem som hyr lokalerna som finns under lägenheten.

Har något behövts lagas i lägenheten har dem bara flinat tillbaka och sagt att dem får se när det blir  fixat. 
Det har varit en kran i köket som droppat sen första dagen vi flyttade in. Den skulle dem byta ut på en gång men det tog dem 7 år.
 En toalett som varit trasig, den tog dem 6 år att byta ut. 
Dem fixade en ny spis när vi flyttade in då den andra inte fungera som den skulle. Tror det var två plattor av fyra som inte fungerade. Den nya spisen stod i köket hela december månad innan den kom på plats. När den väl stod på sin plats hade dem mätt fel så ett köksskåp fick tas bort och göras om. Allt okej så långt men när sambon skulle testa den nya spisen så small det till och började lukta. Så sambon ringde till hyresvärden och fick prata med hennes man om det då det var han som hade kopplat in den. Det slutade med att dem ringde in en elektriker som kom hit redan dagen efter och han frågade vem det var som hade kopplat in spisen vilket vi talade om. Han berättade då att hyresvärdens man inte har behörighet till att göra sådana saker.
Han hade kopplat helt fel och det hade kunnat börja brinna.
Okej tänkte vi men han har nog lärt sig det nu, men under årens gång så har vi märkt att han inte hade gjort det.

Det har varit mycket konstigt medans vi bott här som har fått oss att ha blandade känslor.
Inte bara det jag skrivit här ovanför utan annat med, allt från att kliva in i vårt hem utan tillåtelse, till att lägga sig i vårt liv. Plus så mycket annat, jag hoppas att nästa hyresgäst sätter ner foten på en gång och inte ger dem utrymme att fortsätta bete sig på det här sättet. 
Tidigare hyresgäster har frågat oss hur vi orkar och klarar av det då dem flyttade rätt snabbt.

Men som sagt jag har mycket tålamod och vill tro gott om folk men efter denna resa så kanske jag ska tänka om och lita på varningssignalerna.  

På torsdag ska jag, sambon och min syster till pappa och hälsa på.
Men annars är det att packa och städa som gäller samt göra sig av med det man känner att man inte vill ha kvar eller har användning för.

Hoppas att allt är bra med er.

// Marre

2 kommentarer:

  1. Jag är väldigt glad att min hyresvärd numera är ett allmännyttigt fastighetsbolag som har vissa standarder och skyldigheter. Jag vet att vissa hyresgäster har klagomål, men jag har en känsla av att de som klagar aldrig har haft en dålig hyresvärd. Själv är jag supernöjd hittills, speciellt i jämförelse med vad jag upplevde i London när det gällde hyresvärdar. Förstår att du vill börja förberedelserna nu så att det känns mera verkligt att ni ska flytta:)

    SvaraRadera
  2. Låter bra att du har en bra hyresvärd nu och att du slipper den som var i London. Det brukar vara så att dem som inte haft en dålig hyresvärd innan klagar på minsta lilla, vilket är synd.
    Ja det kliar i hela kroppen kan knappt motså att börja. Men var precis och grävde runt i säckarna som jag lagt gardinerna i för att se om jag hittar några gardiner man kan sätta upp innan man flyttar. Kommer stå tomt i huset i två månader då nuvarande hyresgäst redan flyttar ut nu i februari. Så våran nya hyresvärd sa att det var okej att börja köra dit saker tidigare om vi ville. Till och med flytta in tidigare bara man stod för elen två månader tidigare. Men mycket att göra innan dess så det blir nog att flytta lådor och säckar man inte behöver. För att sedan ta möbler när det är dags. :)

    SvaraRadera