lördag 16 januari 2021

16 Januari 2021 Planering för 2021

 Hej.

Det har varit riktiga kalla dagar nu -16 grader när jag gick upp igår. Så när det var dags för en promenad med vovven så blev det att sätta på sig varma kläder. 

I dag när jag vaknade lyste solen bakom rullgardinen, min första känsla var å det är fint väder och sommar. Jag vill bara gå ut och sätta mig i trädgården och njuta av det varma vädret. 

Men när jag drog upp rullgardinen blev jag påmind om att det inte alls var sommar utan vinter och att vi bara är inne i Januari ännu. Vet inte vad jag drömt om när jag har sovit, kanske ett stort hav av doftade blommor i alla dess färger. 

Kan också vara så att både jag och kroppen är trött på kylan. Älskar snön och även kylan ute men när kylan trycker sig in i väggarna och kommer in är det mindre roligt. Vi har vedpanna som sambon eldar i varje dag för att vi ska få värme och även varmvatten. Måste gå igenom alla fönster för att sätta i nya lister så det håller tätt. Sambon är nere i garaget nu för att försöka täta runt garagedörrarna så det inte smyger sig in kyla där.

Är glad att vi har bastu som vi kan gå in i när det är kallt.

Så vad har jag hunnit med på dem dagarna som har gått på det nya året. 

Jag har plockat bort julen.

Jag har gjort en vinter/vår städning i varje vrå. 

Jag har även planerat för hur vi vill ha det i sovrummet, samt att jag planerat för vårat datarum/kontor.

Idag har jag med anledning av min önskan av varm väder satt mig ner vid datorn för att leta efter blommor som man kan ha ute i trädgården. Jag har en svaghet för blommor som doftar ljuvligt i trädgårdar så tittade lite på sånt men även andra blommor som är väldigt fina.

Har planer för att ta bort allt som är i pallkragarna på framsidan, inte för att vissa blommor som är där inte är fina. Utan för att jag känner att det är roligare att plantera något där själv. Dem tidigare hyresgästerna som bodde i huset innan oss har planterat många olika blommor i pallkragarna som jag tycker hade varit fina på en annan plats i trädgården.

Sen när det är dags så ska jag så potatis, lök, morötter och rädisor i år igen. Vill plantera något mer som är lätta att sköta och som man inte misslyckas med. Förra året sådde jag gurka som jag inte fick något av alls. Tomater sådde jag också där jag fick betydligt mer av men det blev väldigt sent innan vi fick några tomater. 

Jag kanske sår någon tomatplanta i år men vilken sort vet jag inte ännu.

Innan det är dags för planteringar så väntar jag på att min bror ska få flytta till sitt nya hem, som ligger 15 - 20 minuter ifrån oss. Vi ska hjälpa honom att flytta dit och jag tror att han och hans katter kommer trivas bra där. Min bror kommer ha nära till sitt jobb, till oss men även ha nära till matbutiker vilket håll han väljer att åka. Men även andra ställen om han har en dag som han inte alls vet vad han ska göra. 

Min pappa har fått den första vaccinsprutan nu är det en och en halv vecka kvar tror jag tills han får den andra. Så snart kan vi träffa honom igen ska bli så roligt, även att vi äntligen får ta med honom hem till oss och visa hur vi bor. Tror han skulle tycka att det är väldigt långt att åka då det ligger 40 minuter ifrån där han bor. Men när han väl kommer hit och ser trädgården, odlingsmöjligheterna och även att vi har vedpanna och altan. 

Vi hade vedpanna när jag var liten, bodde i ett hus på landet från jag var 2 tills jag var 12 år. Under den tiden eldade pappa i vedpannan, så att få känna doften när sambon eldar här hemma får mig att tänka tillbaka.

Jaha dags för mig att gå ner till källaren och sätta igång en tvättmaskin, men även för att se hur det går för sambon och garagedörrarna.

Ha det gott.


// Marre




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar