tisdag 19 januari 2021

19 Januari 2021 Rensning

 Hej.

 Har känt mig rätt trött dem senaste dagarna, så har inte alls gjort mycket. Magen har krånglat med IBS och har haft huvudvärk som gått fram och tillbaka i flera dagar. Idag känns det rätt lugnt med huvudet men magen krånglar fortfarande. Brukar bli bättre när det börjar bli varmare ute och när det börjar lugna ner sig runtomkring mig. 

Det som kommer hända den närmsta tiden är att vi ska sätta upp en annan tapet i sovrummet. Har redan köpt tapetrullar så det är bara limmet som vi ska köpa i slutet av denna månad. I början var det tänkt att vi bara skulle tapetsera en fondvägg då det redan är det där inne. Men efter att ha gått igenom alla väggar där inne så inser jag att det bästa resultatet är att tapetsera alla väggar. Anledningen är att den vita tapeten som sitter uppe nu har blivit tapetserat över den gamla tapeten. Man ser kanterna från tapeten under samt även hålen som har gjorts på den tapeten så det är små "bubblor/knölar" under. Taket skulle behöva få sig en målning också. Så det som behövs göras där inne är att fixa väggarna så det blir släta fina väggar så man kan tapetsera där inne. Men även måla taket innan den nya tapeten kommer upp.

När det är klart kommer mina planer för hur det ska se ut där inne fram. Mörkblåa gardiner, en mörkblå filt att ha på sängen, prydnadskuddar att ha i sängen samt lite annat att dekorera med. Vill ha lite koppar där inne också. Mitt mål är ett lugnt sovrum där man kan slappna av i.

En annan sak som kommer ske den närmsta tiden är då min bror som ska flytta han vill också ha hjälp med inredningen. Så det blir att åka och titta på gardiner och lite annat. Just nu är det svårt att få en bild på vad som kommer vara snyggast hemma hos honom. Men så fort han får dit sina möbler och ser upplägget på varje rum och även hur det ser ut med möblerna, kommer det bli lättare.

I slutet av månaden ska jag också se över våra växter som verkligen behöver planteras om inför våren. Jag ska även planera för vad jag ska ha i pallkragarna i trädgården, men även vad jag ska så ner i vårat trädgårdsland.

När jag är klar med planeringen för sovrummet, så blir det att ta tag i antingen datarummet/kontoret eller så blir det köket. Köket behövs en ommålning av luckor, målning av taket, kaklet över diskbänken behöver ses över då vi upptäckte att det hade börjat släppa ovanför spisen när vi flyttade in.  Sen får vi se om vi får tapetsera om där inne. Jag är inte mycket för att ha en papperstapet i köket, känns som att en papperstapet suger åt sig allt den kan. Vill ha en tapet som man kan torka av om det skulle behövas eller iaf en tapet som är tålig. Har en sambo som tycker om att fixa med bilen till sena kvällar och är det mörkt i köket när han kommer upp ifrån garaget och han ska tända så blir det lätt smutsigt vid lampknappen. Svårt att få bort när man ser det dagen efter. 

Tapeten i hallen hade också behövts bytas ut, den har nog suttit där ett bra tag. 

Badrummet hade också behövts att fixa till mycket konstiga skarvar i våtrumstapeten, som även släppt lite nertill, det är hål ifrån vad jag förmodar krokar. Där det kan komma in fukt och förstöra bakom våtrumstapeten. Man vill inte ha mögel bakom då det blir mycket mer arbete att få i ordning på då.

Nere i källaren har vi bastun, en dusch och tvättmaskinen. Där nere vill jag med fixa till, så det blir ett mysigt rum lite som ett spa utrymme. Sen har vi rummet bredvid som har blivit mer ett förråd för bildäck, julpynt och pyssel. Vet inte hur jag vill ha det där så den planeringen får komma när vi är klara med kök, hall, sovrum och datarum/kontor.

Vardagsrummet behövs inte göras något alls tapeten och taket ser bra ut.

Så ja det blir mycket planering framöver men tar ett rum i taget.

Huset kommer säkert behövas att målas också, men det tror jag inte blir i år utan får nog planeras in nästa år eller året efter det. Beroende på vad dem vi hyr av tycker.

Men det första är då sovrummet som skulle ha blivit fixat redan i början när vi flyttade in då vi fick tillåtelse av hyresvärden att göra det då fondväggen inte ser fräsch ut.Så när det gäller resterande ställen kommer vi självklart prata med dem först innan vi gör något. 

Hoppas att allt är bra med er.

// Marre



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar