måndag 23 mars 2020

23 Mars 2020 Äntligen...

Hej.

Det var väldigt länge sen, hoppas att allt är bra med er i dessa virus tider. Med oss är det okej, jag är lite småförkyld vet inte om jag blivit för kall eller om det är pollen. 

Nu har vi äntligen flyttat till huset, här är det lugnt och tyst. Vilket känns både overkligt och konstigt.
Jag har tidigare skrivit om lägenheten vi bodde i, hur våra dåvarande hyresvärdar beteende var.

Vi hann bo i huset i ca fyra dagar sen började hon på en gång, att vi var tvungna att komma tillbaka och flyttstäda. ??? Ummm jag har städat medans jag har packat ur saker, plus att vi var fem stycken som städade av ytterligare samma dag som vi flyttade. Men jag och sambon åkte tillbaka till lägenheten, kan ju säga att jag var arg som ett bi.
Men när vi kom dit förstod jag vad dem påpekade om handfaten i badrummen var det någon som hade sköljt ut trasor i och spisen låg det smulor på. Vilket gjorde mig lite fundersam då jag visste att jag hade städat rent där väldigt noga. Jag trodde att det fortfarande såg ut så när man lämnade lägenheten då vi flyttade ut. Men näe jag skulle ha gått ett sista varv innan vi låste dörren.

Men vi fixade i ordning det och åkte sedan hem. Sambon skickade sms till gamla hyresvärden om att det nu var städat ordentligt överallt. Hon skulle göra en ny städbesiktning, efter hon gjort det var hon fortfarande inte nöjd. Ugnen, tvättmaskinen och torktumlaren skulle också städas. Ugnen städade sambon väldigt noga medans jag tog hand om frysen, tvättmaskinen och torktumlaren städade jag ur både insidan och utsidan. Jag visste att allt var rent när sambon och jag lämnade lägenheten sista gången. Jag hade dessutom dubbelkollat och tagit kort på allt då jag visste hur den hyresvärden var. Att hon klagade på handfat och ovanför spisen efter vi flyttat det förstår jag då det inte hade sköljts av, men att fortfarande klaga när allt är helt rent förstår jag inte.

Har tittat igenom alla kort och filmer på lägenheten, Det som dem aldrig fixade, det som tog dem 6 - 7 år att fixa. Det som vi själva fick fixa.

Som t ex trappen både uppe och där nere vid ytterdörren.

 En sladd som hänger och ett stort hål i väggen som dem har gjort men som dem själva inte brytt sig om att fixa.


Här är samma hörn efter jag och sambon renoverat. 

-----

Vi målade även om i köket då, det fanns en stor fläck uppe i taket samt att tapeten hade börjat släppa ovanför köksskåpen. Även tapet på övriga väggar behövdes fixas och för varje gång så frågade vi om det var okej vilket dem gladligen sa ja till.
 



Vi fixade också ett mindre rum plus det "gamla köket" som användes som en stor garderob.

Har massor med före och efter bilder på saker vi själva fått renovera. Men också massor med bilder på saker dem själva skulle fixa i ordning men aldrig blev gjort eller tog flera år för dem att fixa.

-----


Jag förstår inte varför man som hyresgäst ska kunna bli behandlad hur som helst att hyresgästföreningen som man är med i först lovar att hjälpa för att sedan vifta bort det som ingenting. 
 Dem har ju ett protokoll på vad som skulle ha fixas men nä det kommer dem spara om det är så att nästa hyresgäst som flyttar in i lägenheten är med i hyresgästföreningen. För dem tycker inte att dem som har lägenheten är kapabla till att hyra ut, så egentligen vill dem inte att dem ska ha några hyresgäster om dem kunde bestämma. Men oss kan dem inte hjälpa, men dem kan hjälpa andra hyresgäster med hjälp av vårat protokoll vilket dem tycker är bra. 

Vet inte om man ska skratta, gråta eller ryta som ett lejon. Vi tog ju inte tag i detta problem bara för att nästa hyresgäst ska kunna få hjälp med det. Det är ju i  första hand för oss egna skull.
 Vi står dessutom på lägenheten till den sista April så dem har gott om tid att hjälpa oss.

Så nej allt har inte varit smärtfritt sedan vi flyttade.
Väntar verkligen på den dagen då jag kan slappna av, sambon kan släppa saker och inte tänka så mycket på det. Medans jag är en grubblare går och tänker på saker hela tiden. Mest för att komma fram till en lösning och när jag gjort det så slutar grubblandet upp.

Ja just sambon har ringt till Telia ett antal gånger. Vårat internet skulle komma igång samma dag som vi flyttade in. Men idag den 23:e sitter vi med mobilt bredband. Kan inte se på tv eller använda våran hemtelefon. Så väntar på att det ska komma igång.
-----

Så hur är nu allt med er? Har ni klarat er undan viruset?

 Det här viruset är inget jag vill stöta på precis vet inte hur jag skulle klara av det då jag har njurfel och bara en njure. Läkarna har senast för två år sedan sagt att man klarar sig lika bra med en njure vilket man gör, men hur är det med detta virus och en njure?

// Marre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar