tisdag 24 mars 2020

24 Mars 2020 Känns som två årstider...

Hej.

Känns som man upplevt två årstider medans man bott här i huset.
Den 12:e mars runt halv tolv på dagen satt jag i köket och drack kaffe och löste lite korsord. Hörde att det smattrade lite på ena fönstret och tittade för att se vad det var. 



Det snöade för fullt ute.

-----

Så nu i helgen medans jag, sambon och vovven var ute då det var fint väder med en massa sol.

Såg jag dessa små fina och färgsprakande:




Har även massor med snödroppar i trädgården. Ska bli väldigt intressant att följa våren och sommaren här. För att se vad som blir grönt, vad som blommar och allt annat runtomkring.

Blir lättare att planera hur man vill ha det i trädgården när man får se vad som redan finns.

Så kommer det bli väldigt intressant att se hur det kommer bli fram till julen, hur man ska julpynta och planeringen där. 

Lovade lite bilder på hur det ser ut hemma hos oss i vårt nya hem. Men bilder får komma senare då jag inte riktigt är färdig ännu.

Håller på att måla om ett litet bord som tar sin lilla tid. Började med den vi tre på eftermiddagen igår och slutade inte förrns vid halv sju på kvällen. Är dock fortfarande inte klar, har fixat med det här bordet för några år sedan. Målade det då vitt och använde mig av dremel för att göra ett träd mitt på bordet för att sedan lacka hela bordet.
Kan ju säga att jag blev nöjd med trädet. men mindre nöjd med färgen efter lacket hade torkat och allt blev mer eller mindre smutsigt gult. Besviken lät jag bordet vara tills nu och jag har valt att måla bordet svart och trädet kommer få vara kvar. Men jag vet dock inte om jag ska låta det vara trädfärgat, måla det vit eller kanske till och med guld eller silver. Får se hur det blir.

-----

Vaknade för en stund sedan, bestämde mig för att ta en sovmorgon idag p.g.a mensvärk. 
Men mina planer gick i stöpet då det ringde på dörren vi kvart i tio. Det var bara att dra sig upp i sägen gå lite dubbelvikt p.g.a värken på sig kläder. För att sedan titta vem det är i från köksfönstret. Ser då att det står en traktor utanför tomten och en farbror som pilar iväg med tysta steg på gruset.

Det var vår hyresvärd, vet inte riktigt vad han ville. Men han skulle komma med ved till oss idag men när min sambo är hemma. Vet inte om vår hyresvärd trodde att min sambo skulle vara hemma idag med tanke på Covid-19. Men han jobbar på som vanligt än så länge i alla fall. 
Orolig är jag för att få det där viruset, medans sambon verkar ta det som en vanlig förkylning och det är nog bra att inte alla springer runt och är oroliga för då kanske allt i butikerna skulle vara slut.

I affärerna runt om oss är det toalettpapper som gapar tomt på hyllorna. Ställer då frågan om varför?? Får man en bamse förkylning där näsan rinner hela tiden, eller blir man kanon dålig i magen av det nya viruset? Så det går åt massor med rullar, funderar väldigt mycket på det? Någon som vet varför och kan dela med sig av den informationen? 
För det kan väll inte vara så enkelt att man köper upp all toalettpapper för att man är orolig för att vara utan om viruset slår till hårt? För vad jag läst om så kommer toalettpapper alltid finnas det görs bara mer och mer om det tar slut fort i butikerna. Men visst då många företag stängs igen pga virusets framfart, så kanske det slutar med att toalettpappret inte kommer ut i butikerna igen på ett tag.

Inne i stan var det tydligen likadant, men också många andra varor som är slut bland annat mjöl. Min syster skulle iväg för att köpa lite mjöl för att baka bröd. Vilket inte gick så bra då mjölet var helt slut.

Jag håller tummarna och hoppas på att det här viruset kommer försvinna snart. Jag vill att vi alla ska känna oss trygga med att kunna gå ut i vårsolen och njuta av den. Se alla blommor komma och bladen på alla träden bli gröna. Istället för att många ska behöva sitta och titta på allt igenom fönstret. 

Jag och sambon bor som sagt i ett hus på landet, där vi har skog på ena sidan av huset, åker på andra sidan och på  baksidan är det en liten åker och sen så kommer sjön. Finns tre hus där vi har våra grannar. Två på baksidan och en på framsidan, men det är en bra bit emellan husen. Så vi kan som tur är vara ute på tomten och ta luft. Men alla har inte den möjligheten. Så jag håller verkligen tummarna för att viruset ska komma i schack så alla får njuta och slappna av.

// Marre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar