måndag 2 mars 2020

2 Mars 2020 Mycket att stå i

Hej.

Oj vad mycket det har blivit att stå i, tur att jag började packa tidigt. För den 6, 7 och den 8:e bär det iväg till vårat nya hem. Det ska bli väldigt skönt att komma härifrån.

I  lördags den 29:e Februari var vi iväg till huset igen för att titta igenom allt utan möbler och annat i vägen.

Tyckte att det såg väldigt stort ut när förra hyresgästens möbler och saker var där, men i lördags tyckte båda jag och sambon att det såg litet ut.
Var meningen att vi skulle få nycklar när vi var där , men kommer få dem på fredag kväll istället.
Får hjälp med flytten av min syster, sambons lille bror, lilla syster och deras pappa.

Tog lite bilder medans vi var i huset, då jag tycker det är lättare att se vart man ska ha möblerna innan flytten blir.

Första gången vi var där för att titta på huset och skriva kontrakt så ville jag hem och försöka minnas planlösningen. Så som tidigare gånger vi flyttat så har jag gjort planlösningen med hjälp av sims. Så fick det bli även denna gången. Tapeter och golv kom jag inte riktigt ihåg förutom kökets väggfärg.


Ska försöka förklara varje rum och planerna där.

Börjar med hallen:
När man kommer in igenom ytterdörren möts man av hallen på var sida om en finns det en dörr. Den dörren till vänster är till badrummet.


 Den andra dörren har jag skrivit förråd då vi trodde att det var något klädförråd så man kunde hänga av sig när man kommer in. Men döm av våran förvåning när jag nyfiket öppnade dörren i lördags och såg en trappa. Det är alltså en trappa upp till vinden.


En stor vind som är oisolerad så bra att förvara saker man inte behöver för stunden.

-----

Rakt fram i hallen är en brun dörr med glasfönster i till vardagsrummet. Det finns tre stycken fönster i vardagsrummet, Två av dem är emot baksidan där man får en glimt av sjön och det andra fönstret är emot åkrar och en bit bort kan man se vägen.



På planlösningen jag gjorde i sims hade jag tänkt att vårat hörnskåp ska stå vid första fönstret. Men upptäckte i lördags att den inte får plats där så det får bli i andra hörnet. Får se om vi behöver tapetsera och måla om i vardagsrummet.

-----

Vägg i vägg med vardagsrummet ligger sovrummet. Där inne finns det ett fönster där man ser mer av sjön. Så det är en fin utsikt att vakna upp till, rogivande med sjöar.
När det gäller tapetsering och målning i sovrummet, så behöver vi tapetsera fondväggen i första hand och jag tror även dem tre resterande väggarna behöver lite till fix.



Som man kan se på fondväggen så är det fläckar som blir efter kuddar. Dem förra hyresgästerna hade lämnat kvar tre rullar med tapet så vi kunde fixa i ordning det. men får se om det blir den tapeten eller om det blir en tapet som vi köpte till lägenheten.


Hade tänkt att ha denna som fondvägg i gästrummet som vi måste fixa i ordning innan det blir det. Men kanske blir så i alla fall och vi väljer en annan tapet i sovrummet. Sambon vill ha en svart tapet med något snyggt mönster på som fondvägg. Jag lutar lite mer åt det hållet också.
Det finns tre stycken bra garderober i sovrummet.

-----

Nästa ställe är köket, där det är väldigt litet. Jag hoppas på att vi får plats med vårat matbord där inne. 


 Som man ser på denna bilden är det bara en kyl, så en frys måste vi köpa och den kommer få stå i källaren då den inte får plats i köket. Kändes lite konstigt för i dagens läge är man van vid att det alltid finns kyl och frys. Men hoppas på att man hittar någon bra frys som passar oss.




Här är anledningen till att jag kom ihåg tapetfärgen i köket. Är inte så mycket för hel rosa väggar. Men får man inte göra om det så blir det säkert bra ändå när man får upp lite på väggarna.
På kanten av kortet ser man lite grått, det är städskåpet så man har lite funderingar på hur man ska få plats med ett matbord mellan fönster och skåp.
I köket finns det två fönster ett fönster är emot framsidan och det andra är emot skogen.
-----
 Sista rummet ovanför källaren är det rummet som kommer bli datarum, då vi använder datorerna mycket i vardagen så är det skönt att ha ett separat rum till det.




Här inne finns det ett fönster som är emot åkrarna. I detta rum behöver vi inte fixa med väggarna då det ser bra ut. Det enda blir golvet, då det blivit något  slitage i mitten av golvet.

-----


Sen kommer vi till källaren, men det tar jag i ett litet inlägg imorgon samt lite bilder på trädgården.

Nu blir det att fortsätta här hemma så man hinner klart med allt till fredag.

Så är det sambons första arbetsdag idag på det nya jobbet. Håller tummarna för att allt går bra och att han kommer trivas bra där.

Ha det gott.

// Marre




2 kommentarer:

  1. Vad spännande! Även om köket är lite gammaldags så är ju vardagsrummet underbart och man kan ju inte få allt. Lycka till med flytten:)

    SvaraRadera
  2. Ja det ska bli riktigt skönt att få lugn och ro efter 7 år i lägenheten. Samt att det ska bli roligt att man kan sätta sin egen prägel när det gäller tapetsering och målning. Tack så mycket bara fyra dagar kvar sen smäller det wohoo :)

    SvaraRadera