torsdag 19 december 2019

DIY Möbler: Barbord

Hej.

För ca 9 år sedan köpte jag ett barbord plus fyra stolar. Vid den här tiden började det lite smått krypa fram idéer på hur jag ville ha det i hemmet. Tyckte det blev väldigt bra när allt stod på sin plats och började lite smått att försöka förnya och förändra hemma. Som jag tidigare har skrivit ville jag inte behöva slänga ut massa pengar på saker som jag kanske skulle ångra att jag köpt. 

Så det fick bli barbordet, stolarna och en soffa den gången. När jag hade köpt det var jag nöjd tyckte att dem andra möblerna räckte gott och väl ett tag till. Just då hade jag inte kommit på idén att man kunde måla om och förändra möbler. 





Så såhär såg bordet ut när vi bodde i stan, den fortsatte att se ut så i torpet vi bodde i och även tre år till i lägenheten vi bor i nu.

Men sen så hände det grejer, jag som nu inte kan låta bli att förändra saker satte tänderna eller kanske ska skriva händerna i detta bordet och stolarna med.

Fram med slippapper, färg, bets, lack och penslar. Plast på golvet för att skydda och sen började slipandet. Tog mig en hel dag emellan att äta mat och göra annat som behövs i hemmet. 

Dagen efter var det dags för det roliga att måla allt, bestämma vart det skulle vara vitt och vart jag ville ha bets. 
Upp med fönstren för att vädra då det blir rätt starka dofter av bets och lack.

Jag använde mig av maskeringstejp när jag hade bestämt mig för vilken färg som skulle vara vart.

Tror det tog mig 3 - 4 dagar att bli färdig med allt. Då slipningen och torktiden tog sin lilla tid. Men såhär blev slutresultatet.


Lacken jag valde att ha på bordskivan är båtlack då jag ville ha en glansig yta. 

Nu är det bara ett bord kvar som jag måste fixa, får se när det blir och när det hinns med.

Ha det gott.

// Marre


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar