lördag 14 december 2019

DIY Möbler: Lite omgjorda saker

Hej.

Tänkte visa lite saker som jag har gjort om under dem senaste åren. 
Mitt intresse för inredning och att göra om saker har kommit undan för undan. Innan hade jag inte någon aning om hur jag skulle få det fint eller mysigt hemma. Hade inte alls någon fantasi och trodde att man bara kunde få ett mysigt och fint hem genom att lägga ner massor med pengar. Vilket jag kände att jag inte riktigt ville göra. 

Men med små enkla medel som färg, pensel, tapet och ibland Dremel kunde man göra saker som jag själv känner att jag blev nöjd över. Eller att hitta ett DIY som kan piffa upp hemmet.

Det första jag och sambon började med var att måla om en tv bänk jag hade köpt på loppis. Det var väldigt mycket blandade färger på våra möbler då, träfärgat, svart, vitt, blått osv.

Så tv bänken fick bli svart, hade ett litet bord som var mörkbrunt den målade jag vit och på den vägen är det.

Det vita lilla bordet som jag hade målat tyckte jag saknade något men visste inte riktigt vad.
Hittade en bild på nätet som jag tyckte var fin, tog fram Dremeln och började lite smått nervös om hur det skulle bli. 
När jag var färdig så blev detta resultatet.

Tyckte att bilden jag hittat passade mig perfekt då jag älskar träd.

-----

Andra möbeln jag gjorde om var en bokhylla som tidigare såg ut såhär.


Det svarta med orange röda bakgrunden var inte riktigt min stil kände jag och ville göra om det helt.
Så sagt och gjort plockade undan alla saker som stod i bokhyllan, tog fram slippapper och började slipa för att färgen jag valt skulle fästa. 

Efter allt slipande och hjälp av sambon för att få bort bakstycken så blev det att först tvätta av det och sedan påbörja målningen.

Kan säga att det tog sin lilla tid innan målandet blev färdigt, men under tiden funderade jag på vad jag skulle ha på skivan (bakstycket). Visste inte om jag skulle måla även där eller hur jag skulle göra för att få bort det orange röda färgen.
Hittade en tapet på rusta som jag tyckte skulle passa och så fick det bli. När färgen hade torkat så tapetserade jag baksidan med tapeten jag hade valt och såhär blev resultatet.



Blev riktigt nöjd när det blev färdigt och nu står den åter igen i vårat sovrum.

-----

Några dagar efter bokhyllan blev klar hittade jag och sambon en gammal potatislåda hos min mamma. Frågade henne om jag kunde få den då en idé hade hoppat fram i mitt huvud.
Blev glad över att jag fick den och väl hemma började jag slipa på potatislådan, tvätta av den och sedan hämta den gråa färgen jag hade till bokhyllan.


Det var lite skavanker som hack osv på undersidan men det ville jag behålla då jag tycker att det har sin charm.Tyckte dessutom att jag ville ha lite mer slitet utseende så använde mig av kaffe för att få till det som jag hade en idé om.
 Hade tidigare köpt väggdekorer på Lidl som jag ännu inte använt och tyckte det skulle passa bra till det jag hade tänkt använda potatislådan till. 
Fick fyra små hjul till mitt projekt av svärfar då han hade några över,  som sambon sedan hjälpte till att skruva på.
När allt var klart blev det att lacka hela lådan.
Man kanske kan undra vad man ska ha en gammal potatislåda till. 
Men saker som bara ligger och inte fyller någon funktion, som någon annan inte vet vad man ska ha till. Kan förgylla någon annan som ser möjligheter.
Detta blev i alla fall resultatet.


Ett soffbord som jag satte dit en liten ljusslinga i, det är en batterislinga så man slipper sladdar som syns. Bordet lyser jätte fint på kvällarna.

Hjulen är toppen att ha, när man ska dammsuga mattan under bordet är det bara att rulla bort den utan att behöva släpa eller bära bort det.

Har även gjort om mer möbler, men också gjort DIY jag hittat på olika sidor.

Mer kommer i ett annat blogg inlägg.

Ha det gott.

//Marre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar