söndag 15 december 2019

DIY Möbler: Två byrå som fått en annan färg

Hej.

Igår skrev jag om saker som jag tidigare hade gjort om. Detta är en fortsättning på det förra inlägget.

Den stora byrån var ljust träfärgad.

Ville att den skulle passa in i vårt sovrum där vi har grått, vitt och svart.
Så målade först om den så den fick en vit färg. Hade tänkt att lådorna också skulle få vara vita men tyckte det såg lite kalt ut. Stod länge och funderade på vad jag kunde göra för att det skulle hända lite mer. 
Skruvade åter igen bort handtagen på lådorna slipade bort så mycket jag kunde av den vita färgen och tapetserade varje låda med tapet.När man öppnar lådorna varje dag så tänkte jag att det nog skulle bli slitage på kanterna på tapeten. 
Så för att vara säker på att det inte skulle hända så lackade jag ovanpå tapeten och även på sidorna av lådorna.
När allt var färdigt och hade torkat, skruvade jag åter dit handtagen.
Kände på en gång att tapeten gjorde sitt, såhär blev resultatet.


-----
Nästa byrå jag gjort om är mindre, vi hade den först till ett litet akvarium och tyckte då att den kunde få behålla sin naturliga träfärg.

Dålig bild på byrån men hade tyvärr ingen bättre.
När vi bestämde oss för att inte ha det lilla akvariumet så ville jag göra om byrån.
Kan säga att denna lilla byrån har varit med om ommålning några gånger. Först var den vit på kanterna och hade sandfärgade lådor. Sen blev lådorna slipade och målade med mörkbrun bets. För att sedan bli helt slipad,  Måla om det vita, på med svart färg på lådorna även på ovansidan.



Innan den svarta färgen hade torkat på ovansidan så strödde jag på silver glitter och ja det blev glitter överallt runt byrån haha.
När det hade torkat, tog jag en mjuk pensel och borstade bort glittret som inte hade fastnat.  Så mer glitter blev det runtomkring byrån, men det mesta hade fastnat där det skulle vara.
Sen använda jag mig av lack för att skydda ovansidan för slitage.

Bild tagen medans lacket torkar. 
Kanske funderar på om jag inte har något under det jag målar och gör om. Vilket jag självklart har använde mig då av tidningspapper, men använder nu skyddsplast som jag fått av en av mina bröder.

Såhär blev lådorna när allt var klart.

Denna lilla byrå blev köpt på en loppis för 100 kr och var bra sliten. Men dög åt oss då vi skulle ha den till akvariet. Och nu är vi båda nöjda med den så den får nu behålla både färg och tapet.

Har gjort om rätt mycket saker här hemma. Har ett bord och fyra stolar som jag och sambon påbörjat att ta bort färgen på. I alla fall på två stolar, nu är det två stolar kvar och bordet som vi ska fixa med.
Dem kommer få sin vita färg som dem haft en gång i tiden. Men denna gången en blankare vit färg och så ett annat tyg på stolsdynorna som vi fått av min syster. Hade vart bra att fixa det medans vi bor här och inga grannar har vägg i vägg. Men får se vad som hinns med tar sin lilla tid att ta bort all den gamla färgen.

Har även lite andra projekt som redan har blivit fixat, men även det som jag ska ta mig ann.

Ha det gott.

/Marre



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar