söndag 12 januari 2020

12 Januari 2020 Ögat

Hej.

Igår upptäckte jag när jag tittade i spegeln att ett blodkärl i ögat har brustit. Har aldrig tidigare varit med om det så fick lite smått panik och funderade på om jag skulle tappa synen helt på det ögat.

Men ringde till 1177 och berättade som det var, att det inte gjorde ont men kändes torrt i ögat. Att jag inte skulle ha märkt av det om jag inte tittat i spegeln.
Hon berättade att när ett blodkärl brister så blir det som ett blåmärke och i ögat blir det rött. Kan se otäckt ut men det går över och det tar en till två veckor innan det försvinner. 
Hon berättade att man kan få det av att man nyser eller hostar, men även av stress antar att det är för att blodtrycket ökar av stress.
Och stress ja det är något som är vardagsmat nuförtiden och hosta och nysa ja det gör man också till och från. Lägenheten har en torr luft så det känns torrt i halsen så man hostar en del när man vaknar,borde köpa en luftfuktare men dem pengarna finns inte. Hade varit bättre om ventilationen hade fungerat i lägenheten, men enligt hyresvärden har dem inte pengar till det och inte haft det på 7 år vilket dem tycker att vi borde förstå. Men vi har faktiskt ingen aning om deras inkomster och vad dem har råd med eller inte. Det enda vi vet är att dem fixar och donar i lokalerna så det ska se bra ut där.

Men men idag blir det Bingolotto igen får se om man vinner något, även om jag inte vill vinna en resa så känns det som att det kanske är det jag behöver vinna ändå. 
Komma iväg lite, men samtidigt vill jag inte vara borta ifrån Asterix våran gamla lilla vovve på 11 år.

Hur har ni det efter jul och nyår, har året börjat bra?

// Marre

2 kommentarer:

  1. Jodå, nu är julen bortplockad och jag försöker koppla av med sport på tvn, hundgos och handarbete. Dock har jag ganska mycket ångest inför framtiden just nu, och börjar önska att jag hade råd att skaffa en ny valp snart. Men det finns inte pengar till det just nu, och tanken är ju att jag egentligen ska ha två hundar och inte tre (pga ekonomin) så jag måste nog vänta ett tag...

    SvaraRadera
  2. Ja det är jobbigt med den där ångesten, jag känner med av att man skulle vilja ha en till liten vovve då våran prins är 11 år. Men ekonomin sätter stopp för det även här, så får se fram emot att skaffa en liten lurvas i framtiden. Fundera lite på vilken ras som man skulle tänka sig och om det kanske ska bli en blandras.

    SvaraRadera