lördag 25 januari 2020

25 Januari 2020 Willys

Hej.

Tidigare under dagen så pratade jag och sambon om ville skulle åka och handla det sista på Willys. Men kände att vi ville vänta en stund innan vi gjorde det. Vilket var tur för när klockan var 13:00 så ringde sambons telefon. När vi skulle hyra denna lägenhet så hade vi bara kontakt med en kvinna från styrelsen för Bygdegården. Det var också samma som hyr ut lägenheten till oss, hennes man hör inte till styrelsen men ställer upp för henne när det är något som ska fixas med.
Och det var just han som ringde min sambo då han behövde komma åt ett proppskåp i våran lägenhet som är till festlokalerna. Han frågade om vi var hemma, vilket vi var och sedan berättade han att spisen i lokalerna inte fungerade och att han behövde komma in. Visst sa sambon jag kommer ner och öppnar, men på vägen ner så hör han hur våran ytterdörr blir upplåst och personen i fråga kliver rätt in i våran lägenhet. Sambon sa till honom att inte gå in i våran lägenhet utan tillåtelse varpå han fick till svar att det nog inte gjorde så mycket. 

Så nu ska man behöva gå runt och oroa sig för att dem kliver in i vårat hem utan att vi vet om något. Hade vi varit och handlat så hade han låst upp och gått in ändå, vilket inte passar oss allt. Det finns ingen trygghet kvar i vårat hem. Skulle jag t.ex ha duschat och måste gå och hämta rena kläder på andra sidan av lägenheten så kan jag inte göra det. För jag vill inte springa runt i handduk och sedan vända mig om och se att han har tagit sig in i vårat hem. Väldigt olustig känsla, samtidigt tänker man på våran vovve Asterix. Han kom till oss när han var tre år, innan han flyttade till oss så berättade förra ägaren att hon hade haft inbrott i sin lägenhet på kvällen under vintern. Golden är ju väldigt glada över människor och vill gärna hälsa med viftande svans. Men våran golden kille är lite osäker för nya människor och drömmer mardrömmar varje natt. Vi vill att han ska känna trygghet i hemmet när vi inte är hemma. Är det någon som ska komma till oss ser vi till att alltid vara hemma och dem säger också till i god tid. Men inte dem vi hyr av inte dem ska kunna kliva rätt in i lägenheten vare sig vi är hemma eller inte. Detta gör både mig och sambon arga, så nu håller vi tummarna för att vi hittar en trygg plats att bo på istället för detta ställe.

-----

Var iväg vid två till pappa och lämnade lampan som jag blev färdig med igår.
Sen åkte vi till Willys så vi fick handla det sista, handlade lite blomjord också då några växter här hemma började se ledsna ut. Väl hemma kom en av mina bröder och min mamma hit och hälsade på. Dem fick smaka på majskakor med smak av popcorn och mamma fick med sig räkchips hem då jag vet att hon tycker om det lika mycket som jag gör.

Jag köpte lite mandelspån och mer grädde så jag kan baka lite mer bullar. Kommer följa receptet jag gjorde efter förra gången för dem blev super goda.

-----

Receptet.

50 g jäst
150 g smör/margarin
2,5 dl mjölk
2,5 dl vispgrädde
1 tsk salt
1 dl strösocker
1 1/2 tsk malen kardemumma
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning.
150 g rumsvarmt margarin
3/4 dl strösocker
1 msk malen kardemumma

Garnering sockerlag
1 dl socker
1 dl vatten
Mandelspån

Detta recept använde jag mig av sist, det blev saftiga goda bullar, ändrade lite i receptet. Med hälften mjölk och hälften grädde då min syster berättade att hon hade fått tipset av en som har en pappa som jobbar som bagare. 
Även när man bakar och ska göra kardemumma bullar. Så ska det vara kardemumma i degen men också i fyllningen. Ska man baka kanelbullar ska det vara kanel i degen och i fyllningen. Jag testade det innan julen, kardemumma bullarna hade jag mandelspån på istället för pärlsocker och kanelbullarna fick pärlsocker för att jag skulle se skillnad på dem.
Dem blev väldigt goda och kommer följa dem tipsen varje gång jag bakar. 

Hur gör ni när ni bakar bullar? Gör ni på det här sättet eller gör ni som jag alltid har gjort innan dessa tips kardemumma i degen och kanel i fyllningen? 

// Marre

2 kommentarer:

  1. Den där otrygga känslan hade jag i många år när jag bodde i England... Jag hyrde privat och kunde inte lita på värden och grannarna, och jag satte in ett lås på insidan för att jag skulle kunna låsa om mig när jag var hemma i alla fall. Fast egentligen kände jag mig aldrig 'hemma' där... Sedan kan man ju tycka att en person som går in i ett hem där det finns en hund är helt korkad. Skulle det hända här skulle nog min lilla hund bita personen i fråga... Hoppas verkligen att ni kan hitta något annat snart.

    Om jag ska baka riktigt goda bullar har jag vit sirap istället för socker, mycket margarin och smaksättningen (vanilj eller kanel) i fyllningen enligt Leila Lindholms recept. Gillar inte kardemumma...

    SvaraRadera
  2. Fy vad jobbigt det måste ha varit, att inte känna sig trygg i sitt eget hem är inget man vill att någon ska behöva gå igenom. Jag förstår inte varför vissa tror sig ha rätten till att klampa in i någon annans liv och bestämma.
    Jag har många blandade känslor i kroppen är glad för sambons skull att han fått ett jobb som han verkligen vill ha, men samtidigt blev allt så mycket jobbigare nu när jag vet att hyresvärdens man tycker att han kan kliva in i våran lägenhet bara för att han har nyckel. Tidigare hade vi den nyckeln under dem 7 åren vi har bott här, anledningen är att sambon hjälpte dem att fylla på salt till vattnet då det är egen brunn. Men eftersom dem beter sig som dem gör så lämnade sambon tillbaka nyckeln till hyresvärden och det är den mannen använder sig av. Så trygghet i sitt eget hem finns inte längre, vill knappt gå ut då jag inte orkar träffa dem när dem vistas i festlokalerna. Ska vi åka någonstans ber jag sambon ställa bilen utanför dörren så jag snabbt kan gå ut, låsa dörren och hoppa in i bilen. Så ja vi hoppas med på att hitta något annat snart.

    Tänk om våran lilla vovve var lika vaktig då hade dem inte ens vågat. Asterix går antingen undan eller om han känner personen väl springer han snabbt fram och viftar på svansen.

    Låter gott med att ha sirap i istället för socker :) vanilj bullar bakade jag alltid innan, då jag alltid lyckades bränna kanelbullar så var det ett säkrare kort för min del :)

    SvaraRadera